Veckans fråga: Vad har du för ljusstyrka på skärmen?

Permalänk

Kör mellan 25-30% av skärmens ljusstyrka, funkar bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ber:

Hur orkar du ställa om den så ofta??? Har du någon slags knapp för varje inställning?
för mig tar det nån månad till jag ställer om eller läser här att det inte är så bra med ljus skärm, tills dess 2-3 månader senare att jag klagar på att jag står i ett för mörkt rum på något spel, så nån annan dödar mig som ser bra...

Det är inte så himla jobbigt tycker jag. Jag ställer oftast bara in brightness och black equalizer efter behov med en joystick som sitter inom räckhåll. Det hade såklart varit mycket smidigare med förinställda profiler styrda med mjukvara.
Tycker black equalizern funkar rätt bra på skärmen. Brukar ha den på 10 in game och allt ifrån 13-17 i övrigt.

Permalänk
Medlem

Det krävs en del meckande för att jag ska orka ändra ljusstyrkan på min gamla rog swift skärm som enligt mig inte har en särskilt lätt manövreringskontroll. Men jag har tänkt fler än en gång att den är för ljus så, det är nog bara en tidsfråga innan jag orkar ändra.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk

Acer 27" Predator XB271HU inställd på 10%
För man har ju läst på den här siten att det är inte bra med för högt inställd ljusstyrka

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dinkefing:

Tack för det detaljerade inlägget! Kan du länka här eller i PM till sådana tester? Jag har kört sådan bildkalibrering förut men det var många år sedan.

Alla tester jag gjort ska ha en sådant tabell över vilken ljusstyrka i nits man får med skärmens reglage på olika nivåer. Finns under Tester/skärmar

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag brukar dra skärmen till 250–300 nits under videomöten eftersom den då fungerar som en belysning för videokameran. Kör jag 450+ nits blir kameran överexponerad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

Ställer ljusstyrkan på skärmen med hjälp av Monitorian. Dagtid har jag runt 15% och kvällstid är det 0% som gäller.

Helt underbart program!

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Acer 27" Predator XB271HU inställd på 14%
Ingen bleed eller bloom (eller vad det nu kallas) som så många klagar på med den här skärmen och det är lagom starkt gentemot omgivningen den är också kalibrerad med en colormunki x-rite.

Permalänk
Medlem

80-100 nits, Asus PB278Q (ca 10-20 % i menyn). Litet kontor med begränsad solinstrålning.

Tydligen ska reducerad ljusstyrka ge ett visst mått av flimmer enligt en annan recensent, inget jag reagerat på men skulle gärna bli upplyst om eventuella effekter av det.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk

brukar ligga på mellan 0-20% på mina dell S2719DGF, ibland upp mot 40% ifall det är riktigt ljust hemma

Visa signatur

9600k gtx 1080

Permalänk
Medlem

Min skärm är tyvärr ljusstark på lägre nivåer och jag kör på ljusstyrka 0, ca 118 cd/m2. Jag använder mig av denna sida när jag justerar http://www.lagom.nl/lcd-test/contrast.php samt "black level" och "white saturation" på samma sida.
Efter en liten färgjustering i skärmens meny ser jag alla nyanser. Den mörkaste blå är dock lite svår att urskilja vid mina inställningar.

Jag ogillar starkt ljus och har en liten lampa bakom skärmen i ett ganska mörkt rum och då är svart väldigt svart på denna IPS-skärm med ca 1500:1 i kontrast. Det är svårt att urskilja svart bild mot skärmens svarta ram om man kör denna bild i fullscreen genom att trycka på F11:
https://www.solidbackgrounds.com/images/1920x1080/1920x1080-b...

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Medlem

Hyffsat svagt ljus då jag är en särdeles ljusskygg karaktär. Får lätt huvudvärk av starkt ljus och finner det tröttsamt i allmänhet.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem

Kör absolut lägsta, ibland är det också för ljust så jag kan sitta med solglasögon.

Permalänk

Har aldrig ens funderat på ljusstyrkan då jag inte får ont eller problem med ögonen, kör alltid så starkt som möjligt men som fortfarande ger vettiga färgförhållanden, oftast kikas det på online tester och kalibreringar när jag köper nytt.

När jag kikar på nya skärmar nu så är det Hdr och så många nits som möjligt som gäller. Blir gärna bländad av solen i ett spel.

Permalänk
Medlem

Vad menas med "lika ljust som rummet"?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

På min Acer X34 kör jag 20 i ljusstyrka och 50 i kontrast och på mina Dell U2719D till jobbdatorn 30 i ljusstyrka och 75 i kontrast. Har två golvlampor med Ikea trådfri lampor i på 100% som belysning i rummet. Har väl som regel lite lägre belysning när jag sitter vid stationära med Acer-skärmen än vid jobbdatorn med Dell-skärmarna.

För att hitta rätt inställning brukar jag sänka ljusstyrkan till lägsta och sen höja tills jag tycker att jag ser ordentligt vad som är på skärmen. Brukar landa runt 30% på ljusstyrkan och sen ändrar jag kontrasten tills det ser bra ut. Dvs en bra balans utan att ljusa eller mörka saker flytar ihop.

Tycker alltid det är spännande när man sätter sig vid någon annans dator och öppnar typ webbläsaren och det direkt känns som att ens näthinnor brinner upp.

Visa signatur

Stationära | Define 7 Compact | RM750x White | X570S AERO G | Ryzen 5 5600x | NH-D15 Chromax | Flare X 4x8GB 3200MHz | RTX 4070 Super | MP600 1TB | 980 1TB | A2000 1TB | 970 EVO 500GB | 850 EVO 500GB |
Acer X34A + 2x Dell U2719D | Wave 1 | Arctis Nova Pro Wireless |
Laptop | Macbook Air M1 2020 | 16GB | 256GB |
3dkatten.se

Permalänk
Medlem

Jag kör ljusstyrkan inställd på 8 på min PG279Q. Över det blev det snabbt obekvämt ljust. Denna inställning fungerar bra för mig i både dagsljus och vid mer dämpat ljus på kvällen.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

250 nits? Sitter du utomhus i dagsljus?

Nej inomhus med dagsljus genom fönstret ca 6m från skärmen. Skiner solen åker persiennerna ner.

Visa signatur

Primär Dator: Asus Sabertooth Z97 Mark 2/USB 3.1 | Intel Core I7 5775C | 32GB RAM (DDR3 1600MHz) | Nvidia Geforce GTX 1070 (Asus Strix) | Corsair HX750i 750W | Fractal Design Define R5 | 3,5TB SSD + 3TB HDD + 64TB NAS + 36 TB Backup | Asus Xonar Essence STX II | Win10 Pro

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av frong:

Vad menas med "lika ljust som rummet"?

En metod jag sett är att man håller ett vitt papper bredvid skärmen, och ställer skärmen tills det är samma nyans på pappret och vitt på skärmen. Det är väl inte direkt en exakt metod, men det funkar.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Högsta på båda skärmarna https://www.youtube.com/watch?v=Yh9L46Q9Nlk

Ne, men har ganska ljust, antagligen för ljust även om ofta mörkt i rummet.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pzyber:

Nej inomhus med dagsljus genom fönstret ca 6m från skärmen. Skiner solen åker persiennerna ner.

Det är väääldigt ljust. Rekommenderat för vanligt kontor, dvs relativt ljus inomhusmiljö, är 100-150 nits. 250 nits är som att be om irriterade ögon.

En bra tumregel är att hålla upp ett vitt papper bredvid skärmen med en vit bakgrund. Kisa med ögonen så du ser suddigt. Papper och skärm bör vara ungefär lika ljusa.

Permalänk
Medlem

120 candela är min kalibrerad på, strömförbrukningen gick ner massor och man jan jobba utan att få grusiga ögon.

Permalänk
Medlem

Som vissa andra i tråden så börjar jag högt och justerar ner ljusstyrkan under dagen när det behövs.
Har ganska många skärmar hemma nu när jobbdatorn bor här också, så det är många olika värden. Men något slags genomsnit är typ:

Dag: 40%
Eftermiddag/Kväll: 25%
Natt: 15%
+lägg till ca 20% om jag spelar något spel

(Har ganska jämn "mysbelysning" i rummet på kväll/natt, blir trött i ögonen om jag har rummet helt nedsläckt.)

Permalänk
Medlem

Har ljusstyrkan på 0% på båda skärmarna. Tycker fortfarande att det är för ljust på kvällen om jag inte har lampa på i bakgrunden.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk
Medlem

Tillräckligt ljusstark att det är typ som verkligheten. Jag sänker ljusstyrka bara när jag använder telefon i sängen. Iofs jag tror det är lite missförstånd om att använda telefonen i sängen kan förstöra sömnen för det handlar helt enkelt om vanesak.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av flexm:

Som vissa andra i tråden så börjar jag högt och justerar ner ljusstyrkan under dagen när det behövs.
Har ganska många skärmar hemma nu när jobbdatorn bor här också, så det är många olika värden. Men något slags genomsnit är typ:

Dag: 40%
Eftermiddag/Kväll: 25%
Natt: 15%
+lägg till ca 20% om jag spelar något spel

(Har ganska jämn "mysbelysning" i rummet på kväll/natt, blir trött i ögonen om jag har rummet helt nedsläckt.)

Tröttnar du inte genom att justera ljusstyrkan hela tiden? Eller finns de funktion där man kan ställa in med tiden, jätte nyfiken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

En metod jag sett är att man håller ett vitt papper bredvid skärmen, och ställer skärmen tills det är samma nyans på pappret och vitt på skärmen. Det är väl inte direkt en exakt metod, men det funkar.

Det minns jag att jag prövat någon gång. Låter vettigt, ska ge det ett försök igen. Tack.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Bildexpert 📺

Skulle nog hålla upp ett papper och tänka att skärmen definitivt inte ska vara mörkare, utan något ljusare än pappret. Man kan också vända blicken bort från skärmen och öka ljusstyrkan. Om man upplever att ditt intryck av rummet påverkas, kanske upplevs något mörkare har man ökat alldeles för långt, så längt att pupillen börja dra ihop sig av ljuset från skärmen.

Själva nyansen, färgen, på pappret ska man ignorera så gott det går. Pappret reflekterar ljuset i rummet som ofta är varmgul ≈2500–3000 K inomhus. Medan skärmen idealt håller D65 som motsvarar 6504 K.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av BenjiBE:

Tröttnar du inte genom att justera ljusstyrkan hela tiden? Eller finns de funktion där man kan ställa in med tiden, jätte nyfiken?

Det går att justera med ClickMonitorDDC, nämnt tidigare i tråden
https://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Cli...

Det går definitivt att ändra i systray eller med hotkeys, men jag tror man kan fixa på tid också (via Task Scheduler om inte annat). Har inte testat just att köra automatiskt själv.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Thomas:

Det går att justera med ClickMonitorDDC, nämnt tidigare i tråden
https://www.softpedia.com/get/System/System-Miscellaneous/Cli...

Det går definitivt att ändra i systray eller med hotkeys, men jag tror man kan fixa på tid också (via Task Scheduler om inte annat). Har inte testat just att köra automatiskt själv.

Tack snälla jätte snällt av dig